Egy nap Balatonfüreden

Az úgy volt, hogy Nagyobbik csapata indult a Látványtánc Európa Bajnokságon, aminek helyszíne idén Balatonfüred volt, így adódott, hogy verseny után szétnézzünk a környéken.

Pár órával és egy aranyéremmel később, kora délután véget ért a vetélkedés, ezért úgy döntöttünk, hogy egyből csobbanunk egyet a Balcsiban. A Kisfaludy strandot választottuk, ami jó döntésnek bizonyult. Tiszta környezet, korrekt árak és remek szolgáltatások jellemzik a fürdőt. A gyerekekre is gondolva homokkal feltöltött, lassan mélyülő vízpartot is kialakítottak, a lányokat alig lehetett kicsalni a tóból.

Érdemes egyébként kicsit a dolgok mélyére is nézni a vízben, mert a kagylók mellett hat pénzdarabot, összesen 1euro 10centet találtunk a homokban! (Szerencsére német turistát nem leltünk a víz alján). Miután kipancsoltuk magunkat, a kocsit a parkolóban hagyva elindultunk a város felfedezésére.

Tagore sétány

Balatonfüred fő ütőere fantasztikus hely! Rabindranáth Tagore-t, a Nobel-díjas költőt szívbetegséggel kezelték Füreden, innen az elnevezés. Remekül kialakított parti út, gyönyörű kilátással a tihanyi Apátságra, kerékpárúttal, parkokkal és rengeteg szoborral. Itt végigsétálni, andalogni igazi felüdülést jelent az embernek, ráadásul minden pillanatban belefutunk valami apró érdekességbe, szoborba, látnivalóba.

Az első szakaszon számtalan vendéglátóegység várja a megéhezett sétálókat, aztán megnyílik előttünk a megunhatatlan balatoni látkép az Apátsággal. Jópofa a Bodorka látogatóközpont, ahol az összes, a tóban fellelhető hal megtalálható nagy akváriumokban. Megható a Pajtás gőzhajó tragédiájának emlékére a parton – a baleset vonalába – épített emlékmű.

Vitorlás kikötő

Balatonfüred kikötőjéhez érve leragadtunk a “vicces” szökőkútnál, ahol persze muszáj volt pacsálni egy félórát. Rózsalugasokkal díszített a Vitorlás tér, ahol megnézhetjük – stílszerűen – a Vitorlázeumot, azaz hajósmúzeumot.

Nagyon tetszetősek a Halász és Révész védőszobra, valamint a Bujtor István emlékére állított alkotás is. A legenda szerint aki megsimogatja a Halász és Révész csizmáját, az biztosan visszatér Füredre. Úgy látszik sokan vágynak erre, mert igencsak kopott volt a lábbeli.

Jókai és Blaha villa

Eltávolodva a Balatontól épített emlékeket kerestünk fel. Hangulatos kis utcákon sétáltunk, megnéztük a Jókai villát (a múzeum már sajnos zárva volt), megcsodáltuk a nemzet csalogányának nyaralóját – ami jelenleg szállodaként üzemel – és megpihentünk a Kerektemplom – hivatalos nevén a Szamáriai asszonnyal beszélő Jézus templom – előtti terecskén. (Itt egyébként elhagytunk egy napszemüveget, ha valaki megtalálta, jelentkezzen valamelyik elérhetőségünkön!)

Helka és Kelén mesejátszóter

Innen belevetettük magunkat a Kiserdő “rengetegébe”, hogy megkeressük a Helka és Kelén mesejátszóteret. Gyerekekkel érdemes ide ellátogatni, mert nagyszerű létesítmény! Hagyományos és rendhagyó játékszerek garmadája biztosítja a felhőtlen szórakozást, aki pedig a balatoni mondák világába is beleásná magát, ezen a linken olvashat Helka királylány és Kelén herceg történetéről.

Kossuth Lajos forrás

Újra visszasétáltunk Balatonfüred központjába, a Gyógy térre, ahol az Állami Szívkórház és a Kossuth forrás található. A forrás fölé jópofa csarnokot emeltek 1802-ben, és ma már négy oldalról, gombnyomásra kóstolhatjuk a gyógyerejű szénsavas savanyúvizet. Ivókutak egyébként több helyen is rendelkezésünkre állnak a városban.

Balatonfüred - Kossuth forrás
A Kossuth forrás

Papsokai templomrom

Lassan ránkesteledett, így visszabattyogtunk az autóhoz. Átgurultunk még a Papsokai templomromhoz, ami a régi temető fejfáival, és a Balaton látképével nagyon hangulatos hely.

Füred román kori és gótikus építészeti emléke a 12. században épített Szent Mihály templom. Az Árpád-korban Papsoka, a középkorban Siske falu plébániatemploma volt, köré rendeződött a település központja. Ez az egyetlen templomrom, ami a római korból itt maradt. Papsoka helységnév jelentése – pap falva, pap birtoka – a tihanyi bencések birtokára utal.

A kitűnő balatoni kilátással bíró templom egy római kori villa alapjaira épült. A román templomot többször átépítették, bővítették: a 15. század derekán új, gótikus szentélyt, körítőfalat emeltek. A templom a török időkben pusztult el. Ekkor tetőzete leégett, köveit a környékbeliek hordhatták el házaik felrakásához. Az ásatások utáni helyreállítás során megmaradt a romjelleg, de téglafal kiegészítések láttatják az eredeti épületet.

forrás

Török adószedő háza kilátópont – Alsóörs

Hazafelé indultunk, de bevillant még, hogy Alsóörsön van egy klassz kilátópont, ahonnan szép lehet a naplemente, így megkerestük a Török adószedő házát. Kanyargós kis utcán, de autóval megközelíthető az épület, melynek udvaráról valóban páratlan a kilátás a Balatonra.

A Törökház vagy a turbán formájú tetejéről kapta a nevét, vagy tényleg itt lakott a török közigazgatás egyik elöljárója. A házban kiállításokat is rendeznek, udvarán előadásokat tartanak. A naplementét ugyan lekéstük, de hosszú percekig gyönyörködtünk lassan aludni térő “tengerünk” és a Tihanyi-félsziget látványában.

Balatonfüred környéke - Alsóörs
Törökház – forrás: Északipart

Tartalmas nap volt, és bátran ajánljuk Balatonfüredet akár egynapos, pancsolással egybekötött kirándulásra is, de a hosszabb időre érkezők sem fognak unatkozni a nagy múlttal rendelkező, és remekül karbantartott városban.

A bejegyzés a 2019. júniusi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

A város turizmus oldala

A séta útvonala

További látnivalók a Balatonnál és környékén

További látnivalók Veszprém megyében

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?