Kalandozások a Csepel-szigeten

A Csepel-sziget látnivalói elsősorban a Duna partjához és a vízhez kapcsolódnak. Budapesttől délre terül el, mintegy 50km hosszúságban, így a fővároshoz való közelsége miatt könnyen megközelíthető autóval, de akár biciklitúrát is szervezhetünk a területén.

Biciklitúra állatkerttel

Így tettünk mi is, mikor egy óvodai családi nap keretében elkerékpároztunk a Szigethalmi Vadasparkhoz. Indulhatunk akár a XXI. kerületi Kis-Dunai Ligettől, így cirka 40km-t kell tekernünk oda-vissza.

A budapesti partszakaszról már itt írtunk, a Csepel-Soroksár kompot és a Nádfedeles csárdát elhagyva az Üdülősoron tekertünk tovább. Kedves kis horgászvityillók és hétvégi házak között halad az út egészen az M0 autóút felüljárójáig. Érdekes alulról szemlélni a monstrum szerkezetét!

A szigethalmi üdülősoron már komolyabb házikók sorakoznak, néhol kisebb jachtok parkolnak a kertben. Útközben több helyen is le lehet menni a vízhez kicsit megpihenni és pacsálni.

Nagyobb pihenőt, esetleg kávészünetet a Taksonyi híd lábánál található Kis-Duna Vendéglő vízparti teraszán érdemes tartani, gyönyörű környezetben. Ha az ebédet viszont a visszaútra időzítjük, jó választás lehet a közeli Karám étterem, ami népszerű halas hely.

Szigethalmi Vadaspark

Ha kocsival érkezünk a Vadasparkhoz, a parkolótól be kell sétálnunk a bejáratig, kerékpárral betekerhetünk egészen a kapuig. Harmadik opció a kisvasút, ami főleg kifelé tehet jó szolgálatot a fáradt lábaknak.

A bejárat előtti központi téren mosdó és ajándékbolt várja a látogatókat, de innen indulhatunk a néhány kilométeres Vadmentő tanösvényen is. Ez nem mindig járható, a Facebook oldalon ellenőrizzük a nyitvatartást.

Megváltva jegyünket tulajdonképpen egy mini állatkertbe kerülünk, kibővítve játszóterekkel, halastóval, piknikezési lehetőséggel. Népszerű volt a lányoknál a kisállatsimogató és az állatetetés is. A vadasparkot póniló hátán is megtekinthetik a gyerekek. Akár egy egész napos programnak is ajánlott a hely.

A Kis-Duna ágtól most irány a Nagy-Duna oldala. Egy szép őszi délután felkerekedtünk, hogy végigautózzunk a szigeten.

Szigetújfalu Duna-partja

Túránk első állomása Szigetújfalu volt, ott is rögtön a Dunapart. Előtte betáraztunk némi elemózsiát, melyet a parti köveken ülve falatoztunk el. Itt már szélesen hömpölyög a Duna, gyönyörű a panoráma Ercsire a túloldalon. Jár komp is a két falu között és sok kirándulóhajó és teherszállító uszály úszott el előttünk méltóságteljesen. Kagylót lehet gyűjteni és kavicsot dobálni a vízbe. Tökéletes délután volt.

Tököli komp

Tököl és Százhalombatta között közlekedhetünk a vizijárművel. A Csepel-szigeti oldalon a Barcs nevű hajóroncs és egy Papírhajó érdemel említést.

Csepeli Szigetcsúcs – Tassi zsilip

Csepel-sziget látnivalói között talán a leglátványosabb a Szigetcsúcs Tassnál, ami már Bács-Kiskun vármegyéhez tartozik. Ahol a Ráckevei-Duna belefut a Duna fő ágába csodálatos természeti környezetet találunk, ráadásként a folyót szabályozó zsilip is külön látványosságot kínál.

A Csepeli Szigetcsúcsot legkönnyebben az 51-es út felől tudjuk autóval megközelíteni. Parkoljunk a Maki büfé mellett, ahol hétvégén kötelező a sült halak megkóstolása. Itt találjuk az Esztergomtól Máriagyűdig vezető Magyar Zarándokút tassi állomását is.

A Ráckevei/Soroksári Duna-ág szabályozását a Csepel-sziget északi végén a Kvassay zsilip, míg délen a Tassi zsilip és a Sajó Elemér vízerőmű – polgári nevén többfunkciójú vízleeresztő műtárgy – végzi.

A Duna 1586,4 folyamkilométerénél található, Kvassay Jenő által tervezett közművet az árvizek miatt többször átépítették. A környék napjainkban remek horgász- kerékpáros- és kirándulóparadicsom, ráadásul a zsilip bekerült Bács-Kiskun vármegye nemzeti értékei közé is.

A parkolótól induljunk el a zsilipen keresztül. A rácsos acéljárda a tériszonyosoknak okozhat némi kihívást, de szerencsére rövid a szakasz. A műtárgy után egy kis lépcsőn le tudunk ereszkedni a mederhez, hogy alulról is szemügyre vegyük a zsilipet.

Ezután a parti ösvényen haladva – átkelve az erőmű hídján is – 20 perc alatt elérjük Csepel-sziget legdélibb pontját.

A csücsökben gyönyörű panorámát, és egy kis pihenőhelyet találunk a Szigetfői őrfa emlékművel, melyet Horváth Attila, Pilinszky-díjas tassi művész-tanár tervezett.

A fejjel lefelé felállított fatörzs csodálatos faragásai a dunai halászokra, hajósokra, horgászokra, valamint a folyam áldozataira is emlékeznek. A két nőalak pedig az itt egymásba olvadó Duna két ágát jelképezi.

Visszafelé indulva lógott kicsit az eső lába, de szerencsére velünk volt a Piroszsákos lány, aki megoldotta a problémát…

…távozáskor pedig még visszafordította az emlékmű fatörzset a helyére, hogy rend legyen.

További látnivalók címszavakban

Vissza a Kis-Dunához! Fürdőzésre ajánljuk a Szigetbecsei szabadstrandot. Családias hangulatú hely, mólóval, kis füves területtel. Mellette kihagyhatatlan a Czár Strandbüfé, ahol nemrég a híres Gumicsizma Zenekar is koncertezett!

Ha már Csepel-sziget látnivalói: látogatásra érdemes helyek még Ráckeve a Savoyai kastéllyal, a hajómalommal, Lóréven a Zichy kápolna és az egész szigeten a Duna gyönyörű partja!

A bejegyzés különböző időpontokban tett kirándulások adatait tükrözi!

További Csepel-sziget tartalmak

További bejegyzések Pest megyéről

• Ócsa és környéke a református templommal, a tájházzal és az Öreg-hegyi pincesorral. Selyemréti tanösvény és Pusztavacs az ország közepe.

• Kirándulás a Ráckevei-Duna mellett: MagánZoo – Felsőlajos, Dömsöd, Ráckeve, Taksonyi tanösvény.

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 5 / 5. Szavazatok száma: 1

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?

Egy gondolat “Kalandozások a Csepel-szigeten” bejegyzéshez

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.