A Budai Zöld túra Gellért-hegyi szakasza és a Belvárosi templom

Gellért-hegy. Kevés ilyen város van a világon, mint Budapest! Biztosan elfogultak vagyunk, hiszen itt élünk, de a hétvégi túránk is megerősített ebben. Van ugyanis ez a Budai Zöld túra, melynek egy rövid részét jártuk be a Gellért Fürdőtől a Hegyalja útig, de a nyakunk beállt jobboldalra, a végig panorámás, csodálatos út miatt. A Budai Zöld egyébként összesen 45km hosszú, és a Gellért tértől egészen Telkiig vezet.

Zöld és fehér

A Budai Zöld első rövid szakasza – amin most végigsétáltunk – a Gellért-hegy Duna felőli oldalán vezet végig. Egybeesik a Fehér Szív Útjával, ami egy zarándokút, így a remekül követhető zöld jelzések mellett figyelhetjük az aszfaltra festett fehér szíveket is.

Gellért-hegy - Fehér Szív Útja
A 15. állomás

A Gellért fürdő melletti utcában parkoltunk, aztán az első lépések után le is ragadtunk a csúszdás “jáccin”. A 2017-ben felújított játszótér nagyon jól néz ki! Csúszdák, mászókák, trambulin, akár egész napos programnak is megfelel.

Innen a Citadelláig kicsit meredek kaptatón halad az út, és elég nagy a turistaforgalom is. Maga a zöld jel nem vezet a fellegvárhoz, de mindenképpen érdemes kis kitérőt tenni a Szabadság szobor és a gyönyörű kilátás miatt. A Gellért-hegy a Duna két partjának látképével és a Várheggyel együtt egyébként a Világörökség része 1987 óta.

Citadella

A Citadellát az osztrák Haynau építtette, fenyegető ágyúit Pest felé irányítva a 48-as forradalom leverése után. A Szabadság szobor (akkor még Felszabadítási emlékmű) pedig eredetileg azoknak a hős szovjet katonáknak a tiszteletére épült, akik kiverték a németeket Budapestről. Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása 1947-ben készült el, és 14m magas. Azóta persze szerepét átértékelték, a szoborcsoportot átalakították, és ma már Budapest egyik jelképe.

Visszatérve a Zöldre: innentől egy csapásra megszűnik a turistaáradat, és a Gellért-hegy oldalában andalgósra vált az út. Talán a Citadella és Szent Gellért szobra között ez a leghangulatosabb rész az úton.

Kivéve persze az ilyen forgalmi akadályokat.

Gellért-hegy

Közeledve az Erzsébet hídhoz újra visszatérünk a város vérkeringésébe, morajlik a Hegyalja út autóforgalma, de a kilátás továbbra is páratlan. A Rudas Fürdőre letekintve megleshetjük a tetőtéri medencében pancsolókat.

Gellért püspök szobra

A Gellért szobrot itt oldalról látjuk csak, de lenyűgözőek a méretei. A legenda szerint erről a helyről taszították a mélybe a püspököt a lázadó pogány Vata emberei.

A hittérítő, az első magyar vértanú szobra központi alakja a Gellért-hegy oldalán álló félköríves, árkádos építménynek. A kompozíció főalakja, Szent Gellért püspök, jobbjában keresztet emel az ég felé, a mellékalak a pogány magyar vitéz. Az 1904-ben felállított 7 méteres bronzszobor Jankovits Gyula, a pogány vitéz Gárdos Aladár szobrász alkotása. A hegy oldalán álló együttest Francsek Imre építész tervezte.

wiki

Gellért-hegyi látkép
A Budai Vár látképe a Gellért szobortól

Tovább indultunk a Zöldön a hegyet elhagyva, az I. kerületi Tabán városrészben. Az erdős rész utolsó fái között egy remek hintafát is találtunk, amit a lányok alaposan ki is használtak.

Filozófusok kertje

Ezután még két szoborcsoportot mindenképpen nézzünk meg, mert fantasztikus alkotások! Az első egy nagy rét szélére telepített, és a Filozófusok kertje nevet viseli. A nyolc nagy gondolkodó szobrát Wagner Nándor alkotta 2001-ben és a hely mottója: “Egymás jobb megértéséért”. Pár percet gondolkodjunk ezen mi is a padokon ülve!

Buda és Pest szobra

Pár méterrel odébb, a Gellért-hegyi víztározó tetején található a Kilátókő szobor, amit inkább Buda királyfi és Pest királykisasszony szobraként ismerünk. Fantasztikus alkotás, nekünk nagyon tetszett!

A két kőtömb közötti hasadék a Dunát jelképezi, a városrészek stilizált terepasztalszerű ábrázolásban, felettük király és királylány figurája, egymás felé nyújtott kezekkel.

köztérkép

Innen a Zöld a Hegyalja úton átkelve folytatja útját Telkiig, mi azonban visszafordultunk és a Gellért szobornál lelépcsőztünk a hegyről. Úgy döntöttünk, hogy átsétálunk az Erzsébet hídon, megnézzük a Belvárosi templomot, és a Szabadság hídon át visszatérünk az autóhoz. Így is lett!

Erzsébet híd

Az Erzsébet híd budai hídfőjénél éppen a kiszáradt vízesést nézegettük, amikor egyszercsak eltűntek az autók a hídról és hangos dübörgést hallotunk. Kiderült, hogy a Harley Davidson motorok szezonnyitó felvonulásába csöppentünk! Az Erzsébet hídon gyalog még sosem keltünk át, pedig ez is nagy élmény.

A túloldalon először kávéztunk, fagyiztunk és kürtőskalácsoztunk egy cukrászdában, azután meglátogattuk a Belvárosi, azaz Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomot, ami az építkezések alatt is zavartalanul megtekinthető 0-24 óráig.

Belvárosi templom

Különleges hely a templom, hiszen közel 2000 éve áll valamilyen épület ezen a területen. A remekül kialakított altemplomi részen nyomon is követhető néhány építészeti korszak a múltból. Misztikus még az oltárba beépített ereklyetartó is, melyben a szemközti Kelen (Gellért) hegyről letaszított püspök sarokcsontját őrzik, és akit itt temettek el először.

Történelmi vonatkozások egész sora kapcsolható a templomhoz, például itt választották meg Hunyadi Mátyást és II. Ulászlót királynak, de a török hódoltság alatt dzsámiként is funkcionált a hely. 5621 sípos orgonáját Liszt Ferenc használta előszeretettel, aki évekig itt élt a plébánián és a kórust is vezette.

Kulturális helyszín is, hiszen kiállítások és koncertek látogathatóak a területen. Ha megtehetitek, mindenképpen vezetéssel ajánlott meglátogatni a templomot, hiszen annyira mozgalmas története van, amit csak szakavatott ismerője tud átadni teljesen.

Kijöttünk a csendes és misztikus épületből, és rögtön a város forgatagába zuhantunk. Jó nagy a kontraszt a benti meghittség és a kinti realista világ között! Most már nem maradt más hátra, egy rövid sétával a gyönyörű Szabadság hídon át visszatértünk az autóhoz.

Szabadság híd

Elhatároztuk, hogy a Budapest szépségeivel való ismerkedést mindenképpen folytatni kell. Fantasztikus fővárosunk van!

A folytatás: Pünkösdi királyság a Budai Zöldön

A bejegyzés a 2019. áprilisi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Az útvonalunk

Belvárosi Nagyboldogasszony Plébánia

További látnivalók Budapesten

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?

6 hozzászólás “A Budai Zöld túra Gellért-hegyi szakasza és a Belvárosi templom” bejegyzéshez