Bogács reload – a Csörgő-szurdok

Csörgő-szurdok. Hagyománnyá vált nálunk, hogy tavasszal és ősszel Bogácson, a termálfürdőben töltünk néhány napot, hogy egész évben sanyargatott testünket regeneráljuk kicsit az alant magasztalt kénköves vízben. Nem beszélve arról, hogy nagyokat lehet túrázni a Bükkben és a közeli Mátrában egyaránt. Nos, ezen a napsütötte novemberi napon – útban Bogács felé – a Mátrában található Csörgő-szurdokot vettük célba, és milyen jól tettük!

A bogácsi gyógyvíz ásványianyag-tartalma szerint kalcium magnézium hidrogén-karbonátos. Fő biológiai hatóanyaga alapján a kénes gyógyvizek csoportjába tartozik. A kénes gyógyvizek különösen erős ingert jelentenek az emberi szervezetre. A kén beépül az ízületi porcba, belélegezve a koszorúsereket tágítja, egészséges emberben kedvező hatást fejt ki az érszűkület megelőzésében, sőt, a beépült kén a koleszterin lerakódását is megakadályozza.

forrás

A Csörgő patak völgye

Csörgő-szurdok - hangulatos patakmeder
Csörgő-szurdok a Mátrában

A 10km-es, a mi tempónkban közel négy órás túra alatt az őszi természet minden szépségét megtapasztalhattuk. Szagok, színek, a sűrű erdő csendje, a patak csobogása, az állatok közelsége, és a megunhatatlan panoráma, mind szerepelt a palettán.

Hihetetlen panoráma
Gyönyörű panoráma és őszi színek

Mátrakeresztes apró falvában, az Óvár vendéglőtől indult a kaland, ahol sajnos ihatatlan volt a kávé, mert zárva voltak. Utunk végighaladt a Csörgő-völgyön, ami a rajta végighaladó Csörgő patakról kapta a nevét, ami pedig az áradáskor görgetett kövek hangjáról lett elnevezve. Végig a festői kis patakot követve, remekül jelölt ösvényen bandukoltunk egészen a piros körrel jelzett szurdok bejáratáig.

Csörgő-szurdok

A sziklaszorosban egész más világba csöppentünk! Az erdőt felváltják az egyre szűkülő kőfalak, amelyek között gyakorlatilag a patak medrében haladunk. Kavicsról-kavicsra ugrálva, kidőlt fatörzseken átmászva jutunk előre, és sohasem tudhatjuk, hogy a következő lépésnél bokáig, vagy térdig merülünk a falevelekkel vastagon fedett vízfolyásban.

Vadregényes, misztikus, és kihagyhatatlanul szép a hely! Csak azt sajnáltuk, hogy néhány kanyar után már véget is ér ez a varázslat, és kimászva a sziklák közül újra a főcsapáson találtuk magunkat.

Néhány perc múlva a Vándor forráshoz érkeztünk, ahol tartottunk egy kis pihenőt a tűzrakóhely fatörzsein, és rákészültünk az Ágasvári turistaházhoz vezető kisebb kaptatóra.

Csörgő-szurdok

A menedékháznál visszatértünk a civilizációba – lévén számos turistaút fut itt össze – és elég sokan választották pihenő- és energiapótló helynek ezen a szép napsütötte délutánon.

Megmászhatjuk innen az Ágasvár-csúcsot, vagy megkereshetjük valamelyiket a számtalan közeli sziklaformáció közül – mint pl. a Newton szikla, Szamár kövek, Török lábnyom – és még barlangok is vannak a közelben.

A visszafelé út

Kávéztunk egy jót, megdögönyöztük az összes macskát, és úgy döntöttünk, hogy nem fordulunk vissza a bejárt úton, hanem megkerülve az Óvár magaslatát egy kisebb kunkorral megyünk vissza az autóhoz.

Gyönyörű, avarral borított, sziklákkal pettyezett bükkerdőben haladtunk, míg egy dombtetőre felérve egyszer csak egy irtásnál megnyílt előttünk a tér. Elmerülhettünk a Mátra bérceinek látványában. Egészen addig, míg egy, az ösvényen átszaladó, kíváncsi róka látványa ki nem zökkentett minket a merengésből.

A Kosiktanya nevű gazdaságnál egy éles kanyarral újra Mátrakeresztes felé fordul az út. Néhány fenyőerdővel, és pár fakitermeléssel később elértük a falu szélső házait.

Itt kerülhetünk egy nagyot az aszfaltos utcákon, vagy tovább haladhatunk a turistajelzésen, ami egy meredek és némileg kitett ösvény után bukkan ki az erdőből, éppen a parkolóval szemben. Ha az ösvényt választjuk, a kisebb gyerekekre itt jobban figyeljünk!

Csörgő-szurdok - féknyomok
Az utolsó szakaszon kicsit sokat kellett “fékezni”

Beültünk az autóba, és a hegyi szerpentineken nekivágtunk a Bogács felé vezető útnak. Lassan ránkesteledett, és az egyik sötét kanyar bozótjából egy termetes őzike szaladt elénk. Szerencsésen meg tudtunk állni, ő pedig benézett a kocsiablakon, majd mikor látta, hogy már nem fér el köztünk, kecsesen továbbállt, mi pedig egy jó óra múlva már a bogácsi gyógyvízben áztattuk megfáradt izmainkat.

A bejegyzés a 2019. novemberi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Ágasvári turistaház

Bogácsi termálfürdő és kemping

Túránk részletei és útvonal

További látnivalók a Mátrában

További látnivalók Heves megyében

• Noszvaj bejárása a Meseúton. Felsőkúti tó, Barlanglakások, De La Motte kastély, Rozmaring étterem.

• Kirándulás a Bükkben: Szilvásvárad – Szalajka völgy – Látó Kövek – Bükkszentlélek.

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?