Mátrafüred – kilátóról kilá-túra

Mátrafüred kilátói. Nálunk már bevált gyakorlatnak számít, hogy a Budapest – Bogács retúr útvonalon nem csak végigszáguldunk, hanem lehetőség szerint keresünk programot útközben. Leginkább a Mátra gyönyörű bércei között… Most is így történt!

Miért járunk vissza évről évre Bogácsra? Túl azon, hogy remek dolog áztatni magunkat a szabadtéri kénes gyógyvízben, a település fekvése is ideális. A Bükk hegység lábánál szép környezetben remek bázisa a környékbeli túráknak, kirándulásoknak, autós utaknak. A régió kimeríthetetlen tárházát kínálja az aktív pihenésnek.

A Mátra kapuja

Miután reggel időben el tudtunk indulni és az időjárás-jelentés is erre a napra ígérte a legjobb időt, bevállaltuk a régóta tervezett kilátós túrát Mátrafüred környékén. Leparkoltunk a központi elhelyezkedésű Béke utcában és megkerestük az egyetlen kávézót, ami már nyitva tartott.

Mindenhol elhangzik, hogy a remek klimatikus tulajdonságokkal megáldott Mátrafüred a Mátra kapuja, és ez így is van. A településről bármerre elindulhatunk, a kényelmes sétától a nehéz túrákig mindenki találhat megfelelő elfoglaltságot magának. A közelben négy kilátó is látogatható, ebből hármat fűztünk fel egy 10km-es túrára (mivel Sástónál már jártunk). Ráadásként bejártuk a csodálatos Kalló völgyet is.

Tipp: ha van időnk és elérjük a csatlakozást, hagyjuk az autót Gyöngyösön és kisvonattal pöfögjünk fel Mátrafüredre!

Mátrafüred jelképe – Kozmári kilátó

Mátrafüred - Kozmári kilátó
A Kozmári kilátóhoz vezető lépcsősor kezdete

Mátrafüred ikonikus kilátójával kezdtük, ami a központtól negyedórás séta mindössze. Az eredetileg 1900-ban épült kilátót építtetőjéről, Kozmári Jánosról nevezték el és remek panorámát ad a Kékestetőre és Sástóra.

A “dobókockás” – Muzsla kilátó

Mátrafüred - Muzsla kilátó
Muzsla kilátó – 478m

Visszabattyogtunk Mátrafüredre és a 24-es út túloldalán bevettük magunkat az erdőbe, hogy megtaláljuk a Muzsla tetőre vezető sárga jelzésű ösvényt.

Szép, ám némileg megerőltető (na jó, kutya meredek…) terepen haladtunk egészen a kilátóig. Útközben mintha vadászaton lettünk volna, folyamatosan fegyverropogás verte fel az erdő csendjét. Itthon utánaolvasva rájöttünk, hogy az idén szeptemberben átadott füredi lőtér hangját verték vissza a hegyek. Fenn a tetőn pihenőhely és kicsit elhanyagolt, benőtt panorámapont fogadott.

Muzsla kilátó forrás: gyongyos-matra.hu
Muzsla kilátó (forrás: gyongyos-matra.hu)

Úton, útfélen

Mátrafüred környéke - távolban a Sástó kilátó
Sástó kilátó rálátó

Némi pihegés és nekivetkőzés után hangulatos susnyáson bandukoltunk keresztül következő célpontunk, a Rákóczi forrás felé. Utunkat csipkebogyó bokrok, ezerféle gomba és a Sástó kilátó látképe kísérte.

Fejedelmi forrásvíz – Rákóczi forrás

Rákóczi forrás

Nagy fejedelmünk II. Rákóczi Ferenc a legendák szerint szívesen pihent a forrásnál, melynek vize az egyik legtisztább, legízletesebb a Mátrában. Szépen kialakított turistaút csomópont tűzrakóval, padokkal – jólesett megpihenni a víz mellett.

Célba érve – Hanák Kolos kilátó

Hanák Kolos kilátó
Hanák Kolos kilátó 590m

A forrástól még jó fél órát emelkedtünk, mire elértük a túra végcélját. A névadó Hanák Kolos a mátrai turizmus atyaistene volt, a minimum, hogy megérdemel egy kilátót, mellette egy emléktáblával. Miután megpihentünk kicsit, átsétáltunk az innen 100m-re lévő Oxygen Adrenalinpark felső pereméhez, amit mindenkinek ajánlunk, mert nagyon klassz látvány. Főleg a völgy felett átívelő függőhíd lenyűgöző innét.

A legszebb szakasz – Kalló völgy

Mátrafüred - Kalló völgy
Kalló völgy

Visszafelé Mátrafüredre a Kalló völgyön keresztül terveztük az utat, ami a Mátra egyik legszebb természeti képződménye. Ehhez persze meg kellett találnunk a sárga körrel jelzett kis ösvényt, mely a luxusszállók alatt vezet le a völgybe. Itt olyan keskeny az út, hogy ha jönnek szembe, akkor le kell húzódni valakinek.

A piros jelzést elérve kezdődik a völgy, de mielőtt rátérünk érdemes pár lépést tovább menni a Gyökeres forrás kis kanyonjába.

Gyökeres forrás Mátrafüred közelében
Gyökeres forrás

Végleg visszatértünk a pirosra és tátott szájjal végigsétáltunk a Kalló völgyön. Utunkat a Somor patak kísérte csörgedezve, melynek partján álltak régen a kallók, a posztóverés fontos kellékei. Innen a völgy neve.

Kallózás:
A kallózás vagy ványolás olyan eljárás, amelynek a célja a szűrposztó ruházatnál a megszőtt anyag vagy a kész termék, gubánál a gubapokróc vízbe avatása és sűrítése, vízhatlanná tétele a magasból rázúduló vízsugár verő és kavaró ereje által.

Wikipédia

Majd’ egyórás séta után elértük a völgy végét, ahol még találunk egy Máriácskát, vagyis egy kegyhelyet, ahonnan már kiépített sétányon értünk vissza Mátrafüredre.

Időközben Mátrafüreden ki lehetett volna tenni egy megtelt táblát, ezért gyorsan autóba ültünk és elporoltunk Bogács irányába.

A bejegyzés a 2020. októberi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Ötletadó

A túra útvonala

További látnivalók a Mátrában és környékén

• Mátrai kirándulás. Parádóhuta, Rákóczi fája, Ilona völgy, Kékestető.

• Bükkalja és a Mátra környékének látnivalói: Feldebrői templom, Kisnánai vár, Siroki vár, Bogácsi fürdő, Eger és túra a Kő-völgyben.

További látnivalók Heves megyében

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?