Szilvásvárad és az őszi Bükk

Szilvásvárad környékére terveztünk egy könnyű túrát a Bükkben, ezért egy októberi vasárnap este elfoglaltuk a bázisként szolgáló panzió egyik emeleti szobáját…

Szalajka-völgy

Első napunkat a Szalajka völgy felfedezésére szántuk. Szilvásvárad központjából indul az aszfaltozott út a lovarda és az épülő lovas stadion között. (Update: átadták a Lovasközpontot!) A lovarda udvarán épp csutakolták az állatokat, – készülve a délutáni lóárverésre – így a lányok sokáig csodálták a gyönyörű lipicai lovakat.

A vasútállomás környékén rengeteg árus és étkezde van. Innen 100 méterre található az Archeopark, ahol Szilvásváradot és a Bükk hegységet ismerhetjük meg alaposabban. Pár perc séta után, – elhagyva a leágazást a Millenium kilátóhoz – a Vadasparkhoz érkezünk, ahol néhány őzikét és szarvast figyelhetünk meg szép környezetben.

Tovább haladva keresztezzük  a végig mellettünk futó kisvasút vonalát és baloldalon megtekinthetjük az erdészeti múzeumot és a hozzá tartozó macskát.

A múzeum mögötti réten áll a “Kárpátok őre”, gyönyörű faragott szobor. Tekintetét a Nagy tóra szegezi, melynek partján megint kicsit több időt eltöltöttünk a kacsákat figyelve.

A kihagyhatatlan pisztrángok esete

A tó megkerülése után érkezünk a Sáfrány halfüstöldéhez, ahol kihagyhatatlan a saját nevelésű, kályhában füstölt pisztráng megkóstolása!

Ha el tudunk szakadni az eszméletlenül finom ízektől, megtekinthetjük a Szikla forrást. Szép látvány, ahogy a víz előtör a sziklából és egy kis tavat kialakítva folyik tovább az erdőben.

Fátyol vízesés

A szabadtéri múzeumnál sok időt el lehet tölteni az interaktív játékokkal. A 17 méter hosszú Fátyol vízesés viszont csak a képzeletünkre lett bízva, milyen lehet olvadáskor vagy esőzések után, mert most bizony éppen csak csordogált némi víz a patakban. Így hát rövid fényképezgetést követően továbbálltunk.

Szilvásvárad látnivalói. Szalajka völgy - Fátyol vízesés
Szalajka völgy – Fátyol vízesés

Gloriett rét végállomás

A vízesés mellett felkapaszkodva az emelkedőn a Gloriett rétre érkezünk, ahol megpihenhetünk, ehetünk pár falatot a büfében és itt van az erdei vasút végállomása is. További túrautak indulnak innen, a Szalajka forráshoz és egy meredek ösvényen az Istállós-kői barlanghoz vagy a Szilvási kőhöz.

Mi egy kis pihenő után a kisvasútra szavaztunk, hogy lefelé kipróbáljuk, milyen az út a csühögővel. Az állomáson érdemes nagyon figyelni, melyik peronról indul a vonat a kettő közül, mert minket szó nélkül otthagytak a vasút, minden bizonnyal túlterhelt munkatársai.

Szilvásvárad

A következő vonattal azért sikerült visszajutni Szilvásváradra, ahol célba vettük a modern lovarda épületét és elidőztünk a lipicai lóárverésen. Nagyon érdekes volt, ahogy bemutatták és meghajtották kicsit a gyönyörű jószágokat.

Pár perc sétára innen körbejártuk a református Kerektemplomot. Hosszú lépcsősoron lehet megközelíteni, csodálatos környezetben található és hatalmas méretekkel rendelkezik.

Utunk innen a Lovas múzeumba vezetett a szemerkélő esőben, ahol a szilvásváradi lipicai lovak történetét mutatják be, és az istállóban a törzsmének szállása is megtekinthető.

Begyeleg kilátó

Második napunkra a Látó kövekhez terveztünk egy túrát, Szentlélekről kiindulva. Ha már útba esett, megálltunk Mályinkán a Begyeleg kilátónál. A nyolc és fél méter magas kilátó könnyen megközelíthető, közvetlen az út mellett található.

A távolban kicsit felhős volt az ég, de már az őszi erdők látványa miatt is megérte megmászni a tornyot. A túloldalán lévő kis mélyedésben rengeteg kőből kirakott felirat láttán persze nekünk is kellett hagyni valamilyen nyomot magunk után.

Túra a Látó kövekhez

A Mályinka-Lillafüred közötti szerpentinút talán az egyik legszebb a Bükkben, mindenképp érdemes rajta autózni egyet. Egyszerre vadregényes (ahol az erdő mélyén halad), félelmetes (amikor végig a korláton látszanak a kidőlt fák nyomai), és romantikus (a hatalmas farakásokkal az út szélén).

Bükkszentlélekig mentünk rajta, ahol az út menti parkolóban hagyva az autót lesétáltunk a pálos kolostor romjaihoz. Meglepően magas falai még romosan is impozánsak és árad a nyugalom és béke az egész környékről. A szomszédos büfében ittunk egy jó kávét és nekivágtunk az ösvénynek.

Az első szakasz kicsit nehéz volt a rengeteg kidőlt fa miatt, de aztán kitisztult az út. A Látó kövek egy nagyobb sziklacsoport az erdő szélén, ahonnan szép idő esetén gyönyörű lehet a kilátás, most azonban a felhők miatt kicsit beszűkült a tér. Azért érdemes volt kiülni a tetejére!

Tovább haladva hamarosan a Mária forráshoz jutottunk, ahol kicsit megpihentünk. Innen pár száz méteren át megint a susnyáson és kidőlt fákon kellett átküzdeni magunkat, de aztán megérkeztünk egy fakitermeléshez, ahonnan újra csodálatos lett az erdő.

Nagy élményt jelentett útközben a sok szalamandra, hosszú percekig figyeltük őket. Egy kényelmes erdészeti úton visszajutottunk Szentlélekre az autóhoz.

Bükkszentlélek - Szerelmesek fája
Alíz Csodaországban

A 3. napra tervezett lillafüredi kirándulás eső miatt elmaradt, helyette viszont nagyot pancsoltunk a kihagyhatatlan Miskolctapolcai Barlangfürdőben!

A bejegyzés a 2017. októberi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 5 / 5. Szavazatok száma: 1

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?