Aktív Szlovénia – pihenős Horvátország – ismeretlen Bosznia-Hercegovina 4/1

Eljött! Végre itt a nyári, hosszú nyaralás ideje! Ha a gyerekeken múlik, két hétig a horvát tengerparton építünk homokvárat, de némi egészséges kompromisszummal sikerült megegyeznünk egy hét szlovéniai kirándulásban is. Elsőként tehát következzenek Szlovénia látnivalói!

Fentiek alapján már januárban lefoglaltunk majd’ egy hetet egy szlovén alpesi faluban és majd’ egy hetet az immár törzshelyünknek számító Pine Beach üdülőfaluban, Horvátországban. Továbbá a hazafelé utat Bosznián keresztül terveztük, a család hiábavaló tiltakozása ellenére.

Fánkfaloda

Eseménytelen autópályázás után az első nagyobb pihenőt Trojane-ra időzítettük. Nem is a település az érdekes, hanem a sztráda mellé települt fánkfaló hely, a világhírű Trojanski Krofi otthona. Tényleg hatalmas a fánk, tényleg finom, tényleg kellemes a pihenőhely, de ami a legjobb, az a marketingje. Külön kitérőt nem ér, de ha a közelben haladunk, egy fél órát szánjunk rá!

Skocjan barlang, a világörökség

Szlovénia látnivalói sorában előkelő helyen áll a Skocjan barlang, mely 1986 óta a Világörökség része. Nehéz szavakat találni erre a földalatti csodára! Mintha a Gyűrűk ura című film díszletei elevenednének meg! Letaglózó volt számunkra…

De sorjában: a látogatóközpontnál beálltunk a parkolóba, melyről a bar(l)angolás egy pontjánál kiderült, hogy éppen a fejünk felett van. Befizettünk a klasszik körtúrára, mely tartalmazza a barlangban az idegenvezetést és a visszaúton való siklózást vagy szabad bóklászást. Gyerekekkel simán teljesíthető, viszont sajnos fényképezni nem szabad odabenn.

Egy drágább kombinációval lehetőség van visszafelé egy hosszabb túraúton végigmenni, akinek van rá egy fél napja, mindenképp azt válassza! Óránként indul a vezetés, így volt időnk körülnézni a látogatóközpontban. Indulás előtt pisiljünk ha kell, ha nem, mert a túra során itt tudunk utoljára.

Az első szakasz pár perces kirándulás a barlang bejáratáig. Itt háromfelé osztották a csoportot, angol, német és szlovén nyelvű idegenvezetéssel. Az első teendő az öltözködés, hiszen 10-12 fok a benti hőmérséklet. Eleinte a szokványos cseppkövek között bóklászunk és megismerkedhetünk a barlang történetével is.

Nemsokára azonban megnyílik előttünk a hegy belseje! Óriási mélységek és magasságok tárulnak elénk. Gyakorlatilag egy klasszikus szurdoktúrán veszünk részt, lépcsőkön, pallókon, hidakon követjük a mélyben rohanó Reka patakot, de mindezt a föld gyomrában!

Elszörnyedve néztük a régi ösvény megmaradt nyomait, melyek a sziklába vájt keskeny lépcsőkön vezettek, míg 1965-ben egy nagy áradás után át kellett építeni teljesen. Sikeresen átkeltünk a minden tériszonyos rémálmában szereplő, 46m mély szakadék felett vezető Cerkvenik hídon is. Mivel a barlangban nem szabad fotózni, ezért a képek egy része a hivatalos oldalról származik.

Innen már gyerekjáték volt az út a kijáratig, ahol dönthetünk, hogy rövidítünk a siklóval vagy körbegyalogolunk egy félórás, látványos túrával a hegy oldalába vájt folyosón.

Čadrg – a mesebeli falucska

Ideje volt indulnunk, hogy elfoglaljuk szállásunkat Čadrg falucskában, Tolmin városka mellett, ami kb. 100 km autózást jelentett a barlangtól. A település jellemzésére talán a legjobb, ha bemásoljuk az oldalukon szereplő bemutatkozást:

Čadrg egy kis falu a Triglav Nemzeti Parkban. A Tolmin-i hegyek közepén helyezkedik el 700 m tengerszint feletti magasságban. Mi, Čadrg falubeliek folytatjuk a hagyományt, hogy megműveljük ezt a földdarabot, ahogyan őseink is tették – sok szeretettel és odaadással.

Tolmin városáig minden simán ment, azután a Tolmin-patak szurdokvölgyénél (Tolminska Korita), szédítő mélység felett átdübörögtünk az Ördög-hídján (Hudicev-most), mely mint később kiderült, az egyetlen kapcsolat a külvilággal, leszámítva a túraösvényeket.

Innen azután “végetnemérő” kanyargás kezdődött a hegy oldalába vájt, autónyi szélességű úton, egyik oldalon többszáz méter szakadékkal, másik oldalon a sziklafallal. Izgalmas volt visszatolatni egy zsebkendőnyi területre a sziklaperemen, ha szembe jött egy másik autó. Közben persze kapkodtuk a fejünket a gyönyörű panoráma miatt is.

Szállásadóink nem ma kezdték a szakmát: az autóból meggyötörten kikászálódó vendégeket egyből házi körtepálinkával kínálják, ami meglehetősen nagyot javít az utazók kedélyállapotán.

Čadrg gyönyörű helyen van. Száj eltát. Gyönyörű táj, béke, nyugalom. Nyugodtak az emberek, de még az állatok is! A lányok rögtön rárontottak a két németjuhász kutyára, de azok angyali türelemmel adták a nyolcvanharmadik pacsit is.

Ittlétünk során végigkóstoltunk sok helyi ételt, ráadásul rengeteg mindent helyben készítenek házilag. Isteni száraz sonkákat, szalámikat kóstoltunk, de frissen sütött kenyér és házi körtepálinka is került mindig az asztalra. Mézek, lekvárok, mi szem-szájnak ingere!

Nem mellesleg, itt gyártják a Tolminc sajtot ami egy 100% tehéntejből készülő félkemény sajt. Beoltják a tejet, érlelik, majd préselik a sajtot, sós lében áztatják, azután legalább két hónapig érik szabályozott hőmérsékleten, miközben rendszeresen forgatják. Nagyon finom!

Videó

A felejthetetlen nyár rövid összefoglalóját videóként is megnézhetitek. Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina mind-mind megannyi csodával ajándékozott meg. Az aláfestés az ABBA zenekar dala, ami éppen akkor szólt, mikor az egysávos szerpentinen kanyarogtunk a szállásunk felé. Mamma mia!

Mamma mia! – Szlovénia útjain

Iratkozzatok fel youtube-csatornánkra, így mindig láthatjátok a friss videókat! Itt a link!

Szlovénia látnivalói közül a Bohinj tó környéke következett.

A bejegyzés a 2018. júliusi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?

5 hozzászólás “Aktív Szlovénia – pihenős Horvátország – ismeretlen Bosznia-Hercegovina 4/1” bejegyzéshez

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.