Hosszú hétvége a Bakonyban 2/2

Bakonyi hétvége. Emlékeztetőül az autós körutunk állomásai: Bakonybél – Kab-hegy – Úrkút – Sárcsikút – Magyarpolány – Ganna – Döbrönte – Pápa – Szár-hegy – Bakonybél. Az előző posztban Úrkútig jutottunk. Most következzen még egy kút, a Sárcsi!

Sárcsikút

Ajka közelében járunk. A Sárcsikút tanösvény egyik vége a Hubertus Erdészeti Erdei Iskolánál van és innen cirka 4km-es gyalogtúra a másik végénél lévő Sárcsi-kút forrás. Hivatalosan… Gyakorlatilag azonban autóval megközelíthető az erdészeti úton is. Nem hivatalosan…

Viszont a forrás környéke csoda egy hely! Dimbek-dombok, piknikező helyek, tűzrakó helyek, focipálya, erdő és még egy kis tó is van! Mi is piknikeztünk hát egy kicsit, azonkívül pedig kisbékákat mentettünk az erdőből a tóba, bár ők ezt nem nagyon akarták…

Magyarpolány következett a sorban, de előtte Ajkán kerestünk éttermet, hogy megebédeljünk. Minden fogalom nélkül álltunk meg a Csopak Vendéglő parkolójában, de szerencsénk volt, korrekt hely, finom ételekkel és kedves kiszolgálással. Ráadásul a megszokott kora délutáni záport is az étterem fedett teraszán ebédelve vészeltük át. Ajánlott hely!

Magyarpolány

Már kilométerekről feltűnik a kálvária.

Magyarpolány nagyon hangulatos kis település. Fő látnivaló a kálváriadomb, mely a Szent László templom és a Szent Szűz kápolna között izzasztja meg az érdeklődő vándorokat, mert jó sok lépcsőt kell megmászni! Megszámoltuk, de elfelejtődött, mindenesetre 100 felett van a számuk.

Az összes stáció: Magyarpolány kálvária.

Nemcsak a kálvária látványos. A falu műemlék utcájában – Petőfi utca – 46 védetté nyilvánított ház sorakozik bűbájos rendben.

Ezenkívül nagyobb kirándulást is tehetünk a Farkasgyepü és Magyarpolány között található Csurgókút vízeséshez. Minden együtt van a sikerhez: látványos stáció állomások, szép templomok, szenzációs kilátás és gyönyörű környezet.

Ganna

Bakonyjáratunk következő célpontja Ganna településen a Szent Kereszt Felmagasztalása templom. Az idevezető úton szürreális élményünk volt. A délutáni zápor után gőzölgött az aszfaltút és albioni ködbe vonta a környéket. A sejtelmes hangulatra még rátett egy lapáttal, hogy a templom alagsora az Eszterházy család temetkezési helye is egyben. Utoljára Esterházy Péter írót helyezték itt nyugalomra 2016-ban. Az épületet a római Pantheon mintájára építették, különlegessége a kerek oltár. Csak bejelentkezéssel látogatható!

Döbrönte

Ganna és Döbrönte szinte összenőtt, így hamarosan leparkoltunk a temetőnél, ahonnan pár perc sétával elérhetőek Szarvaskő várának romjai. Ez is egy fantasztikus hely! Szépen rendben tartott ösvény vezet a várhoz és fenn is látszik a törődés. A kilátópontoknál kényelmes padokon ülve gyönyörködhetünk a tájban. Itt is túrázhat, aki akar, méghozzá az Ödön-forráshoz a Bitva patak mentén.

Bakonyi hétvége. Szarvaskő vára - Döbrönte.

Szár-hegyi kilátó

Pápán átgurulva, utolsó állomásunk a Szár-hegyi kilátó következett, ami Ugod településről érhető el pár kilométeres makadámúton autózva. A végéig csak terepjáróval járható az ösvény, mi inkább néhány száz méterrel előtte az erdőben hagytuk az autót.

Útközben másodpercekig a kocsi mellett futott egy kíváncsi őz, de mikor látta, hogy a fényképezőgéphez nyúlunk, pár szökkenéssel eltűnt a sűrűben. Maga a kilátó 18m magas masszív építmény és nehéz szóismétlés nélkül lelkendezni megint a kilátásról. De hát ez a legtöbb helyen így van a Bakonyban…

Hazautazás szurdoktúrával

A bakonyi hétvége utolsó napján búcsúztunk Bakonybéltől. Budapest felé autózva Fehérvárcsurgónál még kirándultunk egy kicsit a Gaja-völgyi tájcentrumban, azaz a Gaja patak völgyében. A parkolótól pár száz méter a központi terület, ahol horgásztó, büfé, mosdó és piknikező terület található. Némi rákészülés és jégkrémezés után nekivágtunk a mintegy 7-8km-es körtúrának. Odafelé a patak mentén a szurdokban, visszafelé pedig a hegygerincen haladva terveztük az utat.

Gaja szurdok

Első állomásunk az Ádám-Éva fáknál lévő útelágazás, ahol kis híd és a névadó fák maradványai találhatóak. Innen egyre jobban szűkül a szurdok, míg a patakparton sétálva elérünk a Sóbri Jóska barlanghoz, ami egy meredek kaptatón közelíthető meg.

Hamarosan megláttuk a tájcentrum végét jelző kerítést, aki nem akar hegyet mászni, itt visszafordulhat. Mi továbbmentünk és egy éles jobbkanyarral nekivágtunk a hegynek a Kéktúra vonalán. Ez a rész kisgyerekkel némi odafigyelést igényel, mert elég meredek és némileg kitett az ösvény. Negyedóra után beértünk az erdőbe és egy újabb kerítés után visszatértünk a Tájcentrum területére.

Rövid kitérő vezet a Károlyi-kilátóhoz, amit semmiképpen ne hagyjunk ki, mert már a lábától is remek panorámában gyönyörködhetünk a Gaja-szurdoktól, a távoli víztárolóig. Itt csapott le ránk egy rövid vihar, amit az esőkabátokban átvészeltünk a fák között, de a mennydörgés miatt nem mertünk felmászni a fémből készült kilátóba.

Nemsokára a szépen kiépített Alba-Regia forrás következett, ahonnan visszatértünk az Ádám-Éva fáknál a kiindulópontunkra.

Jól sikerült a bakonyi hétvége és tartalmas három napot töltöttünk el itt. Biztos nem utoljára kirándultunk hazánk e csodálatos szegletében.

A bejegyzés a 2018. augusztusi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?