Bánya a hegytetőn

Bogácsi szállásunkról reggeli után indultunk a 40km távolságra található Bélapátfalvára. A Ciszterci Apátság mellett parkoltunk le az autóval, a Bélkő-hegy tövében, és körbesétáltuk a templomot.

Ciszterci Apátság – Bélapátfalva

Az apátság 1232-es alapítása utánra tehető a város kialakulása. A Bélkő alatti völgyben bújik meg a templom, valamint a ciszterciták által alapított egykori monostor maradványai is. Az apátság már a középkorban búcsújáró hely volt, a búcsúkat Nagyboldogasszony napján tartották és tartják hagyományosan a mai napig is. A templom ma is működik, istentiszteletek, esküvők különleges helyszíne. Ez Magyarország egyetlen épségben megmaradt középkori ciszterci apátsági temploma. forrás

Különleges látvány az épület a megmaradt romokkal, a Háromkút forrással, háttérben a Bélkő-hegy jellegzetes vonulataival.

Bélkő tanösvény - Ciszterci Apátság - Bélapátfalva

Jártunk már ciszterci apátságnál máskor is, pl. Zircen: Bakony te szép hazám 2.

Bélkő tanösvény

Természetesen nem csupán a templom kedvéért jöttünk idáig, hanem a 815m magas Bélkő-csúcsot terveztük meghódítani! A tanösvény 7 állomásán keresztül ismerkedhetünk meg ezzel a fantasztikus térséggel. Védett állatok és növények tömkelege él erre, de az ember is itt hagyta lábnyomát erőteljesen.

A hegyből 7 millió köbméter hiányzik ugyanis a bányászatok miatt. Volt itt mészkőbánya, palabánya és ki tudja, még milyen bánya. A teteje 700m környékén szinte le van tarolva, teljesen holdbéli. A túra 5km a csúcsig és ugyanannyi vissza az apátságig, nagyrészt betonúton, a plató után nagyobb emelkedéssel a kilátóig.

Az első állomás a már említett Ciszterci Apátság, ami az épített látnivalókat és a történelmi emlékeket képviseli a túrán. A környéken sebesült meg IV. Béla királyunk, amikor Muhi felől menekülve utolérte egy portyázó tatár csapat.

Eltávolodva a templomtól átváltunk a régi aszfaltos bányaútra és beérünk a Bükkerdőbe (2. állomás), ahol – esős időben – még szalamandrát is láthatunk. Nem sokkal később egy levágásban bokáig érő “levélpatakban” vezetett az út.

Bélkő tanösvény - levélpatak

Következő állomások a János-hegy és a Vasbánya oldal. Kisebbik itt talált egy jó nagy darab, lapos követ, ami nagyon megtetszett neki és mindenáron magával akarta hozni, talán mert túl könnyűnek találta a túrát. Hiába győzködtük, hogy rejtsük el és majd visszafelé felvesszük, vagy legalább tegyük be a hátizsákba, de ő a túra végéig le sem tette a kezéből, és pár kiló nehezékkel csinálta végig az utat.

Az 5. állomás, a Pala-bánya az egyik leglátványosabb. Itt rákészültünk kicsit a csúcstámadásra, az óriási kőomlást bámulva a pihenőhely padjainál. Egyébként itt körbefut egy kis tanösvény – a Bélkői tanösvényen belül – amin körbejárva mindent megtudhatunk a népszerű ejtőaknás palabányászatról.

Kicsit feljebb haladva pedig az erdő mélyén találhatjuk a bükki remete, Baranyi István síremlékét, aki az 1700-as években jelentős szerepet vállalt az apátsági templom újjáépítésében.

A Szász-bércnél – a következő kanyarban, átugorva a terelőkorláton – megnyílik előttünk a tér (ha túl nagyot ugrunk, szó szerint is!). Fantasztikus a kilátás és csodálatosak a kis lila virágok is – többek szerint kökörcsin – melyeket óvatosan kerülgetve kisétálhatunk a szikla végére. A gyerekekre itt fokozottan figyeljünk!

Csúcskilátások

Innen már közel a cél! 700m-en körbejárhatunk a letarolt bányaterületen, majd ráfordulhatunk a csúcsig vezető erdei meredélyre. Mivel végig emelkedik az út, csak az utolsó pár méteren látjuk meg a panorámát:

Szó bennszakad, hang fennakad, Lehellet megszegik…

7. állomás – a Bélkő csúcsa, csodálatos kilátóhely!

Bitang orkán tombolt odafenn, ezért Kisebbik – hogy a szél ne fújja le a kilátóból – jó hasznát vette a felcipelt szikladarabnak. Lám, milyen előrelátó volt!

Miután kigyönyörködtük magunkat a látványban, lefelé már igen hamar lejutottunk az autóhoz. Átgurultunk a Lak-völgyi tóhoz, ami egy hangulatos és békés hely a hegyek közt, nem mellesleg a partjára települt a Szomjas Csuka kisvendéglő, ahol jóízűen megebédeltünk, miközben a tó felett a nemrég meghódított Bélkő-hegy vonulatait csodálhattuk.

Említést érdemel még a Mónosbélen lefotózott régi szénrakodó, melyhez a már megszűnt egercsehi szénbányából csilléken érkezett a szén.

Mónosbéli szénrakodó
Régi szénrakodó Mónosbélen

A bejegyzés a 2019. márciusi állapotokat tükrözi!

Linkgyűjtemény:

Bélapátfalva
Ciszterci Apátság
Bélkői tanösvény
A megtett útvonal

További látnivalók a Bükkben

• Noszvaj bejárása a Meseúton. Felsőkúti tó, Barlanglakások, De La Motte kastély, Rozmaring étterem.

• Bükkalja és a Mátra környékének látnivalói: Feldebrői templom, Kisnánai vár, Siroki vár, Bogácsi fürdő, Eger és túra a Kő-völgyben.

További látnivalók Heves megyében

Tetszett a bejegyzés?

Értékeld kérlek!

Átlag érték 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Még nem értékelték ezt a bejegyzést. Legyél te az első!

Örülünk, hogy tetszett!

Hasonló tartalmakért kövess minket a közösségi oldalainkon is!

Szörnyen sajnáljuk, hogy nem tetszett a bejegyzés!

Szeretnénk javítani rajta...

Megosztanád velünk a véleményed, hogyan lehetne jobb?